monaskokbok.blogg.se

En matblogg med recept från Italien lagade på miljövänligaste sätt och gjorda på ekologiska produkter.

ITALIENSK TOAST MOZZARELLA IN CAROZZA

Kategori: Förrätter

MOZZARELLA IN CAROZZA

Antal portioner: 2

4 skivor vitt nyckelhålsmärkt formbröd
2 små ekologiska ägg
0.5 msk ekologisk mjölk
0.5 tsk salt
1 krm svartpeppar
125 g ekologisk mozzarellaost (ZETA)
1 dl vetemjöl
Lite solros-/rapsolja till stekning

v  Vispa ihop ägg, mjölk, salt och svartpeppar i en djup tallrik.

v  Skär mozzarellan i fyra skivor, ca 2 cm tjocka.

v  Lägg en skiva mozzarella på hälften av brödskivorna och lägg de återstående brödskivorna ovanpå och tryck ihop försiktigt.

v  Häll upp mjölet på en tallrik. Vänd brödskivorna i mjölet och därefter i äggblandningen.

v  Värm upp oljan ordentligt i en stekpanna och fritera brödskivorna i ett par minuter på varje sida tills de är helt genomvarma och mozzarellan börjar smälta.

v  Skär mozzarellabröden diagonalt till trekanter och servera dem varma.

Kommentarer

  • Helena säger:

    Du har en fantastisk blogg som jag älskar!
    Jag har tidigare fått höra att andra använder ekologiska produkter och att det är mycket godare men jag har aldrig tidigare testat förrän jag läste din blogg och var o handlade senast!
    Jag älskar det, speciellt i samband med dina otroligt bra recept. Fortsätt så !!! PS. Fler inlägg snääääälla

    2012-12-17 | 14:30:45
    Bloggadress: http://helenakblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: